ارتباط خوردن صبحانه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 درکودکان

2سپتامبر2014- مصرف منظم صبحانه ی سالم به کاهش خطر ابتلا زود هنگام کودکان به دیابت نوع 2 کمک می کند.

 دانشمندان دانشگاه سنت جورج لندن دریافتند فاکتورهای خطر شناخته شده ی دیابت درکودکانی که اغلب روزها از خوردن صبحانه صرفنظر می کنند، بیشتر است. دانشمندان با انجام مطالعه ای مقطعی بر روی 4116 دانش آموز دبستانی 9 تا 10 ساله درانگلستان  به این نتایج دست یافتند.

 از این کودکان دفعات خوردن صبحانه در طول هفته و آنچه برای صبحانه می خورند، پرسیده شد و ازسوی دیگر نشانگرهای خطر ابتلا به دیابت درخون آنها اندازه گیری گردید(انسولین ناشتا، قند خون ناشتا، هموگلوبین گلیکوزیله). نتایج نشان داد که 26 درصد از کودکان هر روز صبحانه نمی خورند. با بررسی بیشتر دانشمندان دریافتند درکودکانی که معمولاً صبحانه نمی خورند مقدار انسولین ناشتا، مقاومت به انسولین، هموگلوبین گلیکوزیله و قند خون ناشتا بالاتر از افرادیست که هر روز صبحانه می خورند، نتایج به شرح زیر بود:

·        انسولین ناشتا درکودکانی که غالباً صبحانه نمی خوردند بالاتراست (درصد تفاوت 26.4درصد، بازه ی اطمینان 95 درصد، 16.6%-37.0% CI)

·        مقاومت به انسولین درکودکانی که غالباً صبحانه نمی خورند بالاتر است (درصد تفاوت 26.7درصد، بازه ی اطمینان 95 درصد،(17.0%-37.2%CI

·        مقدارهموگلوبینA1Cدرکودکانی که غالباً صبحانه نمی خورند اندکی بالاتر است (درصد اختلالات 1.2درصد، بازه ی اطمینان 95 درصد،(0.4-2.0%CI

·        مقدار گلوکز ناشتا درکودکانی که غالباً صبحانه نمی خوردند اندکی بالاتر است(درصد اختلاف 1.0درصد، بازه ی اطمینان 95 درصد،0.0% -2.0%CI )

علاوه بر این بر اساس روزنگار تغذیه ای پاسخ داده شده توسط کودکان، مقاومت به انسولین در کودکانی که درطی یک روز از غذاهای حاوی فیبرزیاد درصبحانه استفاده می کردند مانند غلات صبحانه پایین تر ازافرادیست که مواد غذایی دیگر مانند بیسکویت درصبحانه  می خوردند.

اگر چه محدودیت مطالعات مقطعی خطر شناسایی ارتباطات نادرست به عنوان  نتیجه ای از عوامل مداخله گر است اما ارتباط شناسایی شده دراین مطالعه  پس از تنظیم نتایج برای عوامل مخدوش کننده مانند وضعیت اجتماعی اقتصادی، فعالیت فیزیکی و چربی بدنی همچنان قابل توجه و ثابت باقی ماند.

نویسندگان مقاله خاطر نشان می کنند که برای  بررسی تأثیر افزایش مصرف صبحانه  در میان کودکان و بهبود پروفایل خطر دیابت درآنها نیاز به مطالعات بیشتری درآینده احساس می شود. نتایج این تحقیق درمجله ی POLS Medicineمنتشر گردید.

نویسندگان مقاله می گویند: نتایج این تحقیق نشان می دهد مصرف صبحانه  بخصوص صبحانه ی حاوی فیبر زیاد می تواند  کودکان را در برابر  ابتلا زودهنگام  به دیابت نوع 2 محافظت کند.

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/281689.php